© MGL_Braunwagner

SkyCab-Forschung am MGL
Nachhaltiger Beitrag zu emissionsfreiem Fliegen

Science. Not fiction.

Science. Not fiction.

Im Dienst von Mensch, Natur und Gesellschaft

Cargo & Logistik ›

Cargo & Logistik

Um unter anderem Leerflüge sinnvoll zu nutzen und SkyCab voll auszulasten, werden nach­haltige Cargoflüge angeboten, die v. a. den Straßenverkehr ent­lasten. Zusätzlich ist eine spe­zielle Cargo-Unit geplant, die durch die modulare Konstruk­tionsweise des SkyCab anstelle der Passagierkabine eingesetzt werden kann.

Medizin ›

Medizin

In dringenden Notfällen kann SkyCab Rettungshubschrauber oder Kleinflugzeuge zum Organ- oder Medizintransport unterstützen und den Notarzt schneller zum Einsatzort brin­gen – ein lebensnotwendiger Dienst für die Gesellschaft.

Business ›

Business

Eines der wichtigsten Ein­satzgebiete des SkyCab ist die Personenbeförderung, vor allem in Ballungsbieten und für Geschäftsreisen mit einer maxi­malen Distanz von 100 km.

SkyCab leistet damit einen wichtigen Beitrag für eine saubere und effiziente Mobilität.

Feuerwehr, Polizei &
Katastrophenschutz ›

Feuerwehr, Polizei & Katastrophenschutz

In Katrastrophenfällen kann SkyCab Leben retten, etwa bei der Bergung von Unfallop­fern oder der Evakuierung von Menschen, vor allem in schwer zugänglichen Gebieten.

Cargo & Logistik ›

Cargo & Logistik

Um unter anderem Leerflüge sinnvoll zu nutzen und SkyCab voll auszulasten, werden nach­haltige Cargoflüge angeboten, die v. a. den Straßenverkehr ent­lasten. Zusätzlich ist eine spe­zielle Cargo-Unit geplant, die durch die modulare Konstruk­tionsweise des SkyCab anstelle der Passagierkabine eingesetzt werden kann.

Medizin ›

Medizin

In dringenden Notfällen kann SkyCab Rettungshubschrauber oder Kleinflugzeuge zum Organ- oder Medizintransport unterstützen und den Notarzt schneller zum Einsatzort brin­gen – ein lebensnotwendiger Dienst für die Gesellschaft.

Business ›

Business

Eines der wichtigsten Ein­satzgebiete des SkyCab ist die Personenbeförderung, vor allem in Ballungsbieten und für Geschäftsreisen mit einer maxi­malen Distanz von 100 km.

SkyCab leistet damit einen wichtigen Beitrag für eine saubere und effiziente Mobilität.

Feuerwehr, Polizei &
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Feuerwehr, Polizei & Katastrophenschutz

In Katrastrophenfällen kann SkyCab Leben retten, etwa bei der Bergung von Unfallop­fern oder der Evakuierung von Menschen, vor allem in schwer zugänglichen Gebieten.

Zahlen. Daten. Fakten.

  • Besatzung: 4 Personen inkl. Pilot
  • Reichweite: ca. 100 km
  • Antrieb: elektrisch
  • Spannweite: 12 m
  • Länge: 10,50 m
  • Höhe: 3,30 m

Forschungsziele am MGL

  • Integration in den aktiven urbanen Luftraum mit einer heterogenen, komplexen Luftraumstruktur
  • Integration in die intermodale Mobilitätsinfrastruktur der Region
  • Analyse des MGL als potenzieller Start- / Landepunkt / Mobilitätshub
  • Erforschung von Abläufen für Lufttaxis im Gemischtflugbetrieb
  • Analyse der Synergieeffekte von Airport und SkyCab
  • Anschlussprojekte zu U-Space: Ergänzung und Integration der Luftraumüberwachung durch ein Managementsystem speziell für (unbemannte) Drohnen und Lufttaxis

© Braunwagner

Testflug 1.0: Demonstrator-Drohne – Mönchengladbacher Stadtgebiet

Im Oktober 2021 startete eine Songbird-Drohne von Germandrones als klein-skaliertes SkyCab zum Flug um das Mönchengladbacher Stadtgebiet mit Zwischenlandung am Borussia-Stadion im Nordpark. Ziel war es, eine realitätsgetreue Flugführung des späteren Flugtaxis zu testen. Dabei ging es sowohl um flugbetriebliche Details beim senkrechten Start- und Landevorgang als auch um Fragen der Streckenführung und die sichere Integration von neuen Flugobjekten in den aktiven Luftraum.

Die Flugstrecke demonstrierte damit Elemente der Lufttaximission: Start am Mobilitätshub Airport MGL, Flug und Zwischenlandung im urbanen Raum. Eine spätere Flugtaxiroute könnte als Zubringer den Flughafen mit dem Nordpark als internationalem Gewerbepark und renommierter Sportstätte verbinden.

Testflug 2.0 mit Elektroflugzeug der Westflug Flight Training GmbH & Co. KG (Velis Electro)

Testflug 2.0: manntragendes Elektroflugzeug – Aachen → MGL

2022 steht der zweite Testflug an – diesmal über eine größere Distanz von Aachen nach Mönchengladbach und mit einem manntragenden Elektroflugzeug, dessen Spannweite von 10,50 Metern den Maßen des künftigen SkyCabs nahezu entspricht.

Die Strecke eignet sich aufgrund von Länge und Batterie-Reichweite gut und liefert in einem dichten Ballungsraum zudem aussagekräftige Ergebnisse für spätere Einsatzgebiete.

MGL: mehr als ein Flughafen

  • Sicherheit: Kontrollzone mit Instrumentenlandesystem für wettertechnisch robuste Verkehrsmittel und faire Integration in den operativen Gemischtflugbetrieb
  • Know-how: international renommierter Airport für General Aviation, großes Angebot und Expertise durch Wartungsunter­nehmen und Flugschulen am Platz, Innovationsforschung
  • Entwicklung: knapp 200.000 m2 Potenzialflächen verfügbar, u.a. für ein innovatives Flugtaxi- und Drohnen-Cluster mit assoziiertem Gewerbe, Flugschulen etc.
  • Reallabor: umfassender ICAO konformer Flugplatz mit Kontrollzone, vollständiger luft- und bodenseitiger Infrastruktur und Testkapazitäten

Der Flughafen Mönchengladbach liegt …

  • in einem komplexen Luftraum mit den Flughäfen Düsseldorf, Köln und Amsterdam
  • in Europas drittgrößter Metropolregion
  • im Mittelpunkt auf der Achse Euregio – Ruhrgebiet
  • im Zentrum Europas: 160 Mio. Menschen leben im Radius von 500 km

In einer Zeit, in der das Fliegen neu gedacht wird, positioniert sich der Flughafen als Innovationszentrum und Reallabor. Hier wird zu elektrischen Lufttaxis als neue Form einer klimaneutralen Mobilität geforscht. Hier werden Verfahren entwickelt und belastbar getestet, wie bemannte und unbemannte Flugobjekte im Regelbetrieb ungestört miteinander agieren können – in einem komplexen Luftraum sowie mit den notwendigen Prozessen und Systemen am Boden.

Am MGL werden witterungsunabhängige, robuste, lösungsneutrale (Flug-)Verfahren entwickelt, die allen Luftraumnutzern später als gemeinnütziges Gut zur Verfügung stehen.

Für den Lufttaximarkt kristallisiert sich der Flughafen als wichtiger Mobilitätsknotenpunkt heraus. Der MGL bietet hier neben der idealen Infrastruktur auch Potenzialflächen für ein innovatives Flugtaxi- und Drohnen-Cluster mit assoziiertem Gewerbe, Flugschulen und mehr.

Elektrische Lufttaxis als neue Form einer klimaneutralen Mobilität kommen – darin sind sich die Experten einig. Der Flughafen Mönchengladbach forscht zu diesem Themengebiet bereits seit drei Jahren – im Rahmen des vom BMVI geförderten Projekts SkyCab.

Bis zum operativen Parallelbetrieb in einem komplexen Luftraum müssen aber noch wichtige Fragen beantwortet werden. Daher hat sich der MGL für Folgeprojekte um Fördermittel beworben. Dabei geht es um publizierbare und kontrollierte Flugverfahren, die zusammen mit der Flugsicherung erstellt und mit einer Drohne erprobt werden. Das Ziel: Sichere und planbare Flüge mit Lufttaxis und unbemannten Luftfahrzeugen unter robusten Witterungsbedingungen realisieren. Das Ergebnis steht allen Luftraumnutzern als Gemeingut zur Verfügung.

In einem weiteren Projekt soll am MGL ein Musterbetrieb der innovativen Luftmobilität umgesetzt werden. Der Plan: Von hier starten regelmäßig Lufttaxis bzw. senkrecht startende elektrische Flugobjekte (Drohnen) zu einem urbanen Vertiport am Stadtrand von Aachen. Der Musterbetrieb soll über die Projektdauer bestehen bleiben und einen wichtigen Beitrag zum Strukturwandel im Rheinischen Revier leisten – hin zu einer Modellregion Mobilität 4.0, in der vor allem das Luftfahrtcluster gestärkt und ausgebaut wird. Das gilt auch für ein weiteres Projekt, das sich mit neuen zukunftsfähigen und klimaneutralen Antrieben in der Luftfahrt beschäftigt.

Die SkyCab- und die weiteren Forschungen sind ein wichtiger Innovations- und Wachstumsmotor für den Wirtschaftsstandort Mönchengladbach. Vor dem Hintergrund des Strukturwandels im Rheinischen Revier schafft das Technologiefeld Lufttaxis / urbane Luftmobilität Arbeitsplätze und stärkt die lokalen Unternehmen am Flugplatz und in der Region durch eine frühzeitige Integration in nachhaltige Wertschöpfungsketten.

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SkyCab research at the MGL
Sustainable contribution to emission-free flight

Science. Not fiction.

Science. Not fiction.

In the service of people, nature and society

Cargo & logistics ›

Cargo & logistics

Sustainable cargo flights are to be offered, bringing benefits such as maximizing SkyCab capacity utilization and putting empty flights to good use: cargo flights are especially useful for reducing congestion on the roads. There are also plans for a special cargo unit – thanks to the modular design of the SkyCab. This unit can be installed as an alternative to the passenger cabin.

Medical applications ›

Medical applications

In extreme emergencies, SkyCab can support rescue helicopters or small aircraft to transport organs or medical supplies and transfer emergency doctors to the scene more quickly – a vital service for society.

Business ›

Business

One of SkyCab’s main applications is passenger transport, particularly in conurbations and for business trips with a maximum distance of 100 km.

SkyCab therefore makes an important contribution to clean and efficient mobility.

Fire services, police & disaster response ›

Fire services, police & disaster response

SkyCab can save lives in disaster situations, for example as regards rescuing victims or evacuating people, especially in locations that are difficult to access.

Cargo & logistics ›

Cargo & logistics

Sustainable cargo flights are to be offered, bringing benefits such as maximizing SkyCab capacity utilization and putting empty flights to good use: cargo flights are especially useful for reducing congestion on the roads. There are also plans for a special cargo unit – thanks to the modular design of the SkyCab. This unit can be installed as an alternative to the passenger cabin.

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Medical applications

In extreme emergencies, SkyCab can support rescue helicopters or small aircraft to transport organs or medical supplies and transfer emergency doctors to the scene more quickly – a vital service for society.

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One of SkyCab’s main applications is passenger transport, particularly in conurbations and for business trips with a maximum distance of 100 km.

SkyCab therefore makes an important contribution to clean and efficient mobility.

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Fire services, police & disaster response

SkyCab can save lives in disaster situations, for example as regards rescuing victims or evacuating people, especially in locations that are difficult to access.

Facts & figures

  • Capacity: 4 persons incl. pilot
  • Range: approx. 100 km
  • Power: electric
  • Wingspan: 12 m
  • Length: 10.5 m
  • Height: 3.3 m

Research goals at MGL

  • Integration into the active urban airspace with a heterogeneous, complex airspace structure
  • Integration into the region’s intermodal mobility infrastructure
  • Analysis of MGL as a potential take off / landing point / mobility hub
  • Research into procedures for air taxis in mixed flight operations
  • Analysis of airport / SkyCab synergy effects
  • Follow-on projects in U-Space: addition and integration of air traffic control via an air traffic management system specifically designed for (unmanned) drones and air taxis

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Test flight 1.0: demonstrator drone – Mönchengladbach city area

In October 2021, a Songbird drone from Germandrones took off as a small-scale SkyCab for a flight around the Mönchengladbach city area with a stopover at the Borussia Stadium at the Nordpark. The aim was to test the realistic execution of a flight by a future air taxi, both with regard to operational details of the vertical take-off and landing process as well as flight route issues and the safe integration of new aerial vehicles into the active airspace.

The flight route thus demonstrated elements of the air taxi mission: take-off at the MGL mobility hub, flight and stopover in the urban area. One possible route for the future air taxi could be a shuttle service linking the airport with the Nordpark, an international commercial zone and well-known sports stadium location.

Testflight 2.0 with electric aircraft of the Westflug Flight Training GmbH & Co. KG (Velis Electro)

Test flight 2.0: manned electric aircraft – Aachen → MGL

The second test flight is scheduled for 2022 – this flight will cover a greater distance from Aachen to Mönchengladbach and will be made by a manned electric aircraft with a wingspan of of 10.5 meters, that is similar to the dimensions of the future SkyCab.

The route in a densely-populated conurbation is well suited for the test in terms of distance and battery range and will also deliver useful findings for later applications.

MGL – more than an airport

  • Safety: control zone with instrument landing system enabling a means of transport resilient to weather conditions and fair integration into mixed-flight operations
  • Know-how: general aviation airport with an international reputation, wide-ranging services and expertise provided by resident maintenance companies and flight schools, innovation research
  • Development: potential land availability of close on 200,000 m2, e.g. for an innovative air taxi and drone cluster with associated businesses, flight schools, etc.
  • Living lab: fully ICAO-compliant airfield with control zone, complete airside/landside infrastructure and test capacities

Mönchengladbach Airport is located…

  • in a complex airspace including Düsseldorf, Cologne and Amsterdam airports
  • in Europe’s third largest metropolitan region
  • at the centre of the Euregio – Ruhr region conurbation
  • at the heart of Europe: 160 million people live within a radius of 500 km

At a time when flying is being rethought, the airport is positioning itself as an innovation centre and a living lab. This is where research into electric air taxis as a new form of climate-neutral mobility is being conducted. It is where procedures for the trouble-free interaction of manned and unmanned aerial vehicles during regular operation are developed and undergo robust testing – in a complex airspace and with the necessary processes and systems on the ground.

Weather-independent, robust, solution-neutral (flight) procedures are being developed at MGL that will later be available to all airspace users as a public good.

The airport is emerging as an important mobility hub for the air taxi market. MGL not only provides the ideal infrastructure, but also offers potential land availability for an innovative air taxi and drone cluster with associated businesses, flight schools and more.

The experts agree that electric air taxis as a new form of climate-neutral mobility are on their way. Mönchengladbach Airport has already been researching in this field for three years – under the SkyCab research project funded by the Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure (BMVI).

Several important questions still need to be answered before simultaneous flight operations in a complex airspace can proceed. That is why MGL has applied for funding for follow-on projects. These relate to published and controlled flight procedures compiled in cooperation with air traffic control and trialled with a drone. The aim: to realise safe and planned flights with air taxis and unmanned aerial vehicles under robust weather conditions. The results will be available to all airspace users as a public good.

A further project concerns the model operation of innovative air mobility at MGL. The plan: air taxis and electric vertical take-off and landing vehicles (drones) depart regularly from MGL to land at an urban Vertiport on the outskirts of Aachen. The model operation is to continue beyond the project term and make an important contribution to structural change in the Rhineland district – culminating in a Mobility 4.0 model region with the focus on strengthening and expanding the aviation cluster. That also applies for another project that deals with new future-oriented and climate-neutral aircraft propulsion systems.

SkyCab and the other research projects are an important innovation and growth driver for Mönchengladbach as a business location. In view of structural change in the Rhineland district, air taxis / urban air mobility technology is a field that creates jobs and strengthens local enterprises at the airport and in the region through early integration into sustainable value chains.

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